Er du ny på siden? Lag deg en bruker her for å lese i forumet. Les mer om forumet her.


Spørsmål og svar om DonaldForum

Post by Galaniitoluodda on May 3, 2018 18:25:50 GMT 1

Galaniitoluodda Avatar
Galaniitoluodda
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
15,006 poster
3,988 likerklikk

May 3, 2018 18:25:50 GMT 1        på skrivebordsversjon       
I denne tråden kan nye medlemmer på DonaldForum finne svar på sine spørsmål og få nyttige tips om forumet.

Hva er Rabb.it/dofo?
Rabb.it/dofo er en uoffisiell chat for DonaldForum. Du kan gå på chatten enten ved å gå direkte inn på rabb.it/dofo/ eller trykke på linken i menyen. For å kunne bruke chatten må du lage deg en egen bruker på selve Rabb.it. Enkelte ganger kan du bli møtt med en beskjed der det står «This room is locked!». Dette betyr at det er ingen på chatten og at du derfor ikke kan gå inn. Da kan du skrive i forumet og be om at jeg eller @smash909 går og låser opp rommet, slik at dere kan gå inn.

Hvordan blir jeg med i en klan?
Det finnes fire ulike klaner på DonaldForum: Milliardærene, Hakkespettene, Smartingene og Skurkene. Du kan bli med i en klan ved å trykke på «Profil» i menyen, deretter gå inn på «Groups» og trykke «Request på join» på den klanen der du ønsker å bli med. Merk at det bare er mulig å være medlem i én klan om gangen.

Oppdateres senere med flere spørsmål og svar …
I want a family dynamic where we yell at each other all day and throw chairs
(2020)


<ref>{{Referanse Dofo|Post = 174438|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Galaniitoluodda|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Fun_PV_Duck on May 5, 2018 19:48:36 GMT 1

Fun_PV_Duck Avatar
Fun_PV_Duck
Hakkespettene

Medlem siden May 2018
195 poster
20 likerklikk
May 5, 2018 19:48:36 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Hej,

Når jeg hopper ind på Rabb.it, via jeres menu, kommer jeg til e orange side hvor der står "2 personer chatter nu". Hvis jeg trykker "Bli med på chatten" kommer jeg til rabb.it, men selve chatten kan jeg ikke finde. Håber I vil hjælpe mig ;D
Hej mit navn er Fun. Jeg kommer fra Danmark :D
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 174740|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Fun_PV_Duck|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Ku-melkeren on May 5, 2018 19:51:59 GMT 1

Ku-melkeren Avatar
Ku-melkeren
Smartingene
Moderator

Medlem siden February 2015
7,969 poster
3,336 likerklikk
May 5, 2018 19:51:59 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Fun_PV_Duck Avatar
Hej,

Når jeg hopper ind på Rabb.it, via jeres menu, kommer jeg til e orange side hvor der står "2 personer chatter nu". Hvis jeg trykker "Bli med på chatten" kommer jeg til rabb.it, men selve chatten kan jeg ikke finde. Håber I vil hjælpe mig ;D
har du en rabb.it bruker?
Bruker derimot omtrent ingen tid på å se på herre ansikt annet enn mitt eget. Og når jeg gjør det er det alltid herskere så jeg kan bruke det til å tenke over om jeg skal heltedyrke dem eller ikke. - smash
"Neo-vaginaen" er basically bare ett åpent sår. - smash


<ref>{{Referanse Dofo|Post = 174742|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Ku-melkeren|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Galaniitoluodda on May 5, 2018 19:53:04 GMT 1

Galaniitoluodda Avatar
Galaniitoluodda
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
15,006 poster
3,988 likerklikk
May 5, 2018 19:53:04 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Fun_PV_Duck Avatar
Hej,

Når jeg hopper ind på Rabb.it, via jeres menu, kommer jeg til e orange side hvor der står "2 personer chatter nu". Hvis jeg trykker "Bli med på chatten" kommer jeg til rabb.it, men selve chatten kan jeg ikke finde. Håber I vil hjælpe mig ;D
Grunnen til dette er nok at du ikke har opprettet deg en bruker på Rabb.it. Dette kreves for å kunne bruke Rabb.it-chatten, og det er ikke noe vi kan gjøre med dette. Det er enkelt å lage seg en bruker og etter å ha gjort dette og logget inn, skal det ikke være noe problem å bruke chatten.

Noen ganger kan du imidlertid oppleve at det står "? personer chatter nå" og om du da trykker på "Bli med på chatten" vil du få opp "This room is locked", dette vil da si at ingen er inne på chatten (da må enten jeg eller @smash909 logge inn på en admin-bruker på Rabb.it og låse opp rommet). 


I want a family dynamic where we yell at each other all day and throw chairs
(2020)


<ref>{{Referanse Dofo|Post = 174744|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Galaniitoluodda|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Tralan on May 5, 2018 19:59:01 GMT 1

Tralan Avatar
Tralan
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
7,167 poster
1,665 likerklikk
May 5, 2018 19:59:01 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Det er bare å gå inn på rabb.it/dofo så kommer chatten opp (forutsatt at du er logget inn på rabb.it).

Her er forøvrig mer informasjon om Donaldforum:

Om crewet
Vi har forumadministrasjonen (også kalt crewet) på toppen som tar alle avgjørelsene. I dette crewet sitter sjefsadmin @smash909 , moderator , administrator , moderator , administrator , administrator , administrator og moderator .

Administratorer har alle rettigheter på hele siden, og står ovenfor moderatorene.
Globale moderatorer er moderatorer med moderatorrettigheter på hele forumet
Lokale moderatorer er moderatorer med moderatorrettigheter i visse fora
Tema-administratorer er spesielle medlemmer med rettigheter til å endre på designet og temaet på siden.

Nye forumregler
Vi i crewet har nettopp lagt frem forslag til nye forumregler, som ble sendt ut på høring for omtrent to måneder siden. Vi har ikke vedtatt de nye reglene enda, men kommer til å gjøre det snart. Se dette innlegget:
dono.forums.net/thread/4909/ring-nye-regler

Om dere har noen kommentarer eller merknader til de nye reglene, så kan dere sende dem inn til oss. Men gjør i så fall det så fort som mulig, siden de nye reglene snart vil være gjeldende.

Politikken

Dernest har vi politikken som består av Andetinget, regjeringen, flere komiteer og en nedlagt domstol. Statsminister er og andetingspresidenten (ordstyreren på parlamentsmøter) er (meg). Donaldforums parlament, Andetinget, tilsvarer Andeby.dks byråd. Forskjellen er bare at hos dere så er borgermesteren også leder for Byrådet, noe som ikke er tilfelle hos oss.

Politikken har imidlertid slitt med aktivitet i lengre tid og er ikke så aktiv lenger. Problemet er at alle de tradisjonstunge partiene som FRAM, GOO! etc. for lengst er borte eller lagt ned, og da blir det ikke så mye fresh i politikken. Det er så få aktive medlemmer som engasjerer seg i politikken, at vi ikke engang har nok folk til å fylle opp Andetinget.

Regjeringen og andetingsrepresentantene velges gjennom andetingsvalget, som går parallelt med andetingspresidentvalget - hvor andetingspresidenten velges. Valgetaten har ansvaret for å avholde valgene. Etter at andetingspresidenten er valgt velger han eller hun en andetingsvisepresident, som trer inn hvis andetingspresidenten må fratre. Foreløpig er det imidlertid ikke valgt noen andetingsvisepresident.

Det pleier å være valg hvert halvår (en gang i januar-februar og en gang om sommeren). Se mer informasjon her:
dono.forums.net/thread/5030/danskene-slik-engasjerer-dofo-politikken

Klanene
I likhet med Andeby.dk, har også Donaldforum klaner: Hakkespettene, Milliardærene, Smartingene og Skurkene. Tidligere hadde vi også en klan som het Latsabbene, men den klanen ble lagt ned siden medlemmene var så late og inaktive.

Hver klan har sitt eget klanforum som bare klanmedlemmene har tilgang til, samt en egen klanleder (som velges av brukerne). Denne klanlederen er også lokal moderator som har moderatorrettigheter i sitt klanforum, og på den måten har klanene selvstyre til en viss grad.

Klanlederen kalles borgermester i Milliardærene, og dette er også den tradisjonelle tittelen på klanlederen. I Skurkene er dagens tittel (og også den tradisjonelle tittelen på klanlederen) "mafiaboss". I Smartingene er tittelen både borgermester og rektor, om jeg husker rett, og i Hakkespettene bruker de tittelen leirleder.

Det pleier å være klanledervalg (borgermestervalg) i hver klan ca. en gang i året. Hvert år markerer klanen også sin klanuke, som er en uke der klanen feirer og markerer seg selv i form av ekstra aktiviteter, konkurranser, arrangementer og liknende.

Det har vært forsøk tidligere på å etablere samarbeid mellom klanene på Donaldforum, noe som har vært delvis vellykket. Blant annet har det vært avholdt en del fellesmøter for klanene. Det har også vært planer om å etablere samarbeid med klanene på Andeby.dk og Kalleanka.se, uten at det har blitt noe av det foreløpig.

Nåværende klanledere er:
Hakkespettene: Patrickverso
Milliardærene: Tralan
Smartingene: RK1000
Skurkene: Ukjent

Bank- og pengesystemet
Vi har et pengesystem, og tidligere hadde vi også en bank (Dofobank). Tidligere hadde vi et skille mellom penger brukeren hadde på kontoen sin, og penger brukeren hadde i lommeboken sin. Men nå som banken er lagt ned eksisterer ikke bankkontoene lenger, og alle har pengene sine i lommeboken sin. Pengesystemet er heller ikke så mye i bruk i dag.

Aviser
På Donald.no har man tradisjonelt sett på Hakkespettavisen (redaktør Beatles), TD Posten (redaktør TDonald), AA Avisen (redaktør Anders And10) og Tjen & Hør (redaktør Tralan) som De Fire Store avisene gjennom tidene. I dag er TD Posten og AA Avisen for lengst lagt ned. Tjen & Hør utgir fortsatt (også på andeby.dk), men ikke ukentlig. Hakkespettavisen var aktiv så sent som  i fjor, men har ikke utgitt noe dette året. S.-Avisen (som er smartingenes klanavis) kommer også ut i ny og ne.

Egenutviklet, ny plattform
I crewet har vi lenge hatt planer om å skifte til en ny, egenutviklet plattform som er laget av meg/ . Dette har imidlertid vært planen i over et år, uten at det har blitt noe av det foreløpig. Så vi kan ikke si noe sikkert om når utskiftningen eventuelt vil skje.

Dono-Dofo-samfunnets historie
Vi har en egen forumkategori der innlegg relatert til historien vår kan postes, se:
dono.forums.net/board/27/dono-dofo-samfunnets-historie
Merk at Donald.no ofte kalles "Dono", mens Donaldforum kalles "Dofo".

Chat
Vi har en chat på rabb.it/dofo. Denne chatten har egne regler, og forumreglene gjelder ikke nødvendigvis der. De eksakte reglene for chatten har vi ikke vedtatt enda, men chatten er nok ikke å anbefale for barn under 15 år. Chatten er bare åpen når en administrator er tilstede der, og det pleier å være filmvisning der iblant.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 174745|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Tralan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Fun_PV_Duck on May 5, 2018 20:04:08 GMT 1

Fun_PV_Duck Avatar
Fun_PV_Duck
Hakkespettene

Medlem siden May 2018
195 poster
20 likerklikk
May 5, 2018 20:04:08 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jeg har skam en rabb.it bruger :D

Da jeg er under 15, skal jeg da bare lade være med at bruge det? Jeg kan alligevel ikke få det til at virke :P
Hej mit navn er Fun. Jeg kommer fra Danmark :D
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 174746|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Fun_PV_Duck|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Galaniitoluodda on May 5, 2018 20:09:05 GMT 1

Galaniitoluodda Avatar
Galaniitoluodda
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
15,006 poster
3,988 likerklikk
May 5, 2018 20:09:05 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Fun_PV_Duck Avatar
Jeg har skam en rabb.it bruger :D

Da jeg er under 15, skal jeg da bare lade være med at bruge det? Jeg kan alligevel ikke få det til at virke :P
Vet ikke hvorfor du ikke får det til å virke, kan prøve å se på det etterpå.

Det varierer veldig hvordan stemningen på chatten er. For eksempel akkurat nå er det ingenting upassende eller drøyt som diskuteres der, og det er ingenting i veien for at også yngre brukere kan bruke den. Det er derimot vanlig at f.eks. sent på kvelden i helgene, slik som klokken 02–03, kan det være samtaler av mer upassende karakter på chatten, og da er det nok ikke anbefalt at veldig unge brukere tar seg turen innom.

Jeg har riktignok vært på f.eks. Tinychat helt siden jeg var 11 år og opplevd mye rart der, uten å få noen traumer av det. Det er allikevel viktig å huske på at dette bare er min personlige mening, og det varierer nok mye fra person til person hva man tåler i ulike aldre.
I want a family dynamic where we yell at each other all day and throw chairs
(2020)


<ref>{{Referanse Dofo|Post = 174747|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Galaniitoluodda|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Deleted on May 29, 2018 19:03:14 GMT 1

Deleted Avatar
Deleted


Medlem siden January 1970
0 poster
likerklikk
May 29, 2018 19:03:14 GMT 1        på mobilversjon       
Galaniitoluodda Avatar
Fun_PV_Duck Avatar
Jeg har skam en rabb.it bruger :D

Da jeg er under 15, skal jeg da bare lade være med at bruge det? Jeg kan alligevel ikke få det til at virke :P

Jeg har riktignok vært på f.eks. Tinychat helt siden jeg var 11 år og opplevd mye rart der, uten å få noen traumer av det. Det er allikevel viktig å huske på at dette bare er min personlige mening, og det varierer nok mye fra person til person hva man tåler i ulike aldre.

Bortsett fra at du er blitt ekstremt perv da
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 177350|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Deleted|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by gustavsl1 on May 29, 2018 19:46:25 GMT 1

gustavsl1 Avatar
gustavsl1
Milliardærene

Medlem siden May 2018
282 poster
29 likerklikk
May 29, 2018 19:46:25 GMT 1        på skrivebordsversjon       
fp Avatar
Galaniitoluodda Avatar
Jeg har riktignok vært på f.eks. Tinychat helt siden jeg var 11 år og opplevd mye rart der, uten å få noen traumer av det. Det er allikevel viktig å huske på at dette bare er min personlige mening, og det varierer nok mye fra person til person hva man tåler i ulike aldre.
Bortsett fra at du er blitt ekstremt perv da
Perv? Pervers? xD ahahahahhaha
Hilsen mig, Gustavsl1!
Danmark — Andeby.dk
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 177355|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = gustavsl1|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by TDonald on May 29, 2018 19:52:30 GMT 1

TDonald Avatar
TDonald
Milliardærene

Medlem siden February 2015
89 poster
11 likerklikk
May 29, 2018 19:52:30 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Fun_PV_Duck Avatar
Jeg har skam en rabb.it bruger :D

Da jeg er under 15, skal jeg da bare lade være med at bruge det? Jeg kan alligevel ikke få det til at virke :P
Bruker du Safari og Mac? Jeg hadde samme problemer med deg helt til jeg åpnet rabb.it/dofo i Google Chrome, da fungerte alt :) 
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 177357|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = TDonald|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Fun_PV_Duck on May 29, 2018 19:53:23 GMT 1

Fun_PV_Duck Avatar
Fun_PV_Duck
Hakkespettene

Medlem siden May 2018
195 poster
20 likerklikk
May 29, 2018 19:53:23 GMT 1        på skrivebordsversjon       
TDonald Avatar
Fun_PV_Duck Avatar
Jeg har skam en rabb.it bruger :D

Da jeg er under 15, skal jeg da bare lade være med at bruge det? Jeg kan alligevel ikke få det til at virke :P
Bruker du Safari og Mac? Jeg hadde samme problemer med deg helt til jeg åpnet rabb.it/dofo i Google Chrome, da fungerte alt :) 
Tak, bruger både Safari og Mac :P Har fundet ud af at bruge Chrome, tak for hjælpen :D
Hej mit navn er Fun. Jeg kommer fra Danmark :D
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 177358|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Fun_PV_Duck|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Galaniitoluodda on May 29, 2018 19:54:20 GMT 1

Galaniitoluodda Avatar
Galaniitoluodda
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
15,006 poster
3,988 likerklikk
May 29, 2018 19:54:20 GMT 1        på mobilversjon       
fp Avatar
Galaniitoluodda Avatar
Jeg har riktignok vært på f.eks. Tinychat helt siden jeg var 11 år og opplevd mye rart der, uten å få noen traumer av det. Det er allikevel viktig å huske på at dette bare er min personlige mening, og det varierer nok mye fra person til person hva man tåler i ulike aldre.
Bortsett fra at du er blitt ekstremt perv da

Tror det er mer din skyld enn Tiny sin :D

Samt har faktisk blitt LITT mindre upassende i det siste
I want a family dynamic where we yell at each other all day and throw chairs
(2020)


<ref>{{Referanse Dofo|Post = 177360|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Galaniitoluodda|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Deleted on May 29, 2018 19:59:38 GMT 1

Deleted Avatar
Deleted


Medlem siden January 1970
0 poster
likerklikk
May 29, 2018 19:59:38 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Galaniitoluodda Avatar
fp Avatar
Bortsett fra at du er blitt ekstremt perv da
Tror det er mer din skyld enn Tiny sin :D

Samt har faktisk blitt LITT mindre upassende i det siste
nei det vil jeg påstå at er en grov løgn

og du er alltid upassende
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 177361|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Deleted|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Galaniitoluodda on May 29, 2018 20:01:03 GMT 1

Galaniitoluodda Avatar
Galaniitoluodda
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
15,006 poster
3,988 likerklikk
May 29, 2018 20:01:03 GMT 1        på skrivebordsversjon       
fp Avatar
Galaniitoluodda Avatar
Tror det er mer din skyld enn Tiny sin :D

Samt har faktisk blitt LITT mindre upassende i det siste
nei det vil jeg påstå at er en grov løgn

og du er alltid upassende
frekt og upassende pga det er faktisk sannheten

og du er mer upassende elns
I want a family dynamic where we yell at each other all day and throw chairs
(2020)


<ref>{{Referanse Dofo|Post = 177362|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Galaniitoluodda|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Affirdopion on Jun 21, 2018 18:46:06 GMT 1

Affirmation Avatar
Affirdopion


Medlem siden June 2018
62 poster
9 likerklikk
Jun 21, 2018 18:46:06 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Er det 0cawd 3.0?
Roast
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 178634|Tittel = Spørsmål og svar om DonaldForum|Utgiver = Affirdopion|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>