Er du ny på siden? Lag deg en bruker her for å lese i forumet. Les mer om forumet her.


Nationaldagen 6 Jun

Post by NyfikenMussePigg on Jun 6, 2023 8:02:01 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk

Jun 6, 2023 8:02:01 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Idag är det en speciell dag, nämligen Sveriges nationaldag. En dag som svenskarna firar för sitt land med massor med flaggor och tankar på vilket fantastisk land tidigare kungar och drottningar har skapat landet som det har blivit fram till idag. Här på DonaldForum har det också kommit en hälsning från ledningen, som ni kan hitta här.

Sverige nationaldag


Med denna dag och i år vill jag skapa ett frågesport med frågor som handlar om landet Sverige.

Jag tänker mig att jag provar på detta sätt att ni skriver era svar i denna tråd och gömmer era svar i en spoiler. Se nedan hur ni använder er av spoilers på DonaldForum. Varje medanka (användare) som vill vara med om priset har t.o.m. på söndag 11 Juni 2023 kl.23:59 på er att ge ert svar på varje fråga.


[spoiler] din text här kommer att finnas i en spoiler, men syns inte i förhandsganskning [/spoiler]

Du har möjligheten att ändra dina svar fram tills deadline (sista datumet enligt ovan). Annars har du också möjligheten att diskutera och snacka med andra medankor i denna tråd fram till ditt svar. När du ändrar ditt inlägg, skall du skriva i det fält om varför du gör ändring när du ändrar i ditt inlägg. För jag kommer att hålla ögonen på olika faktorer efter sista datumet om vem som har fått flest rätta svar och vem som blir vinnaren av priset.

Därför får du endast ha max ett inlägg som innehåller dina svar. Resten av dina inlägg skall innehålla snacks (prat) i denna tråd för att du skall kunna prata fram dig till ditt svar på frågorna i detta frågesport. Själv skall jag prova att ge er små ledtrådar till det rätta svaret på frågorna.

Då det har dykt upp flera frågor i den svenska nationaldagens frågesport än i den norska, så kommer priset att bestå av en vinnare av dem som har svarat rätt på frågorna i frågesporten. Är det inte någon som har svarat rätt, behåller jag priset till nästa tävling. Priset är 500 duckater och kommer att bli överfört när pengasystemet på DonaldForum är återaktiverat av vår herre, Tralan. Annars kommer jag att kika på vad jag kan köpa i DonaldForums butik och köpa det som en gåva till vinnaren. Beroende på situationen, kanske kan man få ett tröstpris.

For dansker og norske medander som ikke forstår svensk, har jeg selvfälgelig infordopion om den svenske quizzen på dansk. Kig i spoilern.

I dag er det en særlig dag, nemlig Sveriges nationaldag. En dag hvor danskerne/svenskerne fejrer sit land med masser med flager og tænker på hvilket fantastisk land tidligere konge og dronninger har skabt landet frem til i dag.

Sverige nationaldag


Med denne dag og i år vil jeg lave ett frågesport (et quiz) med spørgsmål som handler om landet Norge / Danmark / Sverige.

Jeg tænker mig at prøve på den her måde at du skriver dine svar i denne tråd og putter svarene i en spoiler. Se neden hvordan du brug spoiler på DonaldForum. Hver medand (bruger) som vil være om priset har til og med på søndag 21 Maj 2023 (søndag 11 Juni 2023 kl.23:59) at giv sit svar på hvert spørgsmål.


[spoiler] din text här kommer att finnas i en spoiler, men syns inte i förhandsganskning [/spoiler]

Du har mulighed for at ændre dine svar på spørgsmålene frem til tidsfrist, som du kan se ovenfor. Ellers har du også muligheden at snakke med andre brugere i denne tråd for at få frem dit svar. Hvornår du ændrer dit indlæg, skal du skrive i det felt for ændring som du kommer at se når du ændrer dit indlæg. For jeg kommer at holde øjne på forskellige ting efter tidsfrist for at se hvem som har fået flest ret samt vinderen af priset.

Derfor må du have maks et indlæg med dine svar. De andre indlæg du skriver i denne tråd skal være snak for at du skal komme frem til dit svar på spørgsmålene i dette frågesport (quiz). Selv skal jeg prøve at komme med små inputs så kaldet ledtrådar til jeres svar på spørgsmålene.

Da der er dukket op flere spørgsmål til denne danske quiz (frågesport) end i den norske, så kommer præmien at blive uddelt til en af dem som har svaret rigtigt på alle spørgsmålene i quizzen. Er der ikke nogen som har fået de rette svarene, beholder jeg præmien til næste konkurrence. Præmien er 500 duckater og vil blive overføret når pengesystemet er återaktiverat af vores herre, Tralan. Ellers kommer jeg at kigge på hvad jeg kan købe i DonaldForums butik og købe tinget som en gave til vinderen.





1) Vilken kung satte namnet på ett skidlopp i landet (Sverige)?
Dansk: Hvilken Kong satte navn på et skiløb i landet (Sverige)?

2) Kung Kristian från Danmark har ni säkert hört om. Själv har jag också hört om historien om en stad i nordöstra Skåne som bär på kungens namn. Vilken stad är detta?
Dansk: Kong Kristian fra Danmark har I sikkert kunnet høre om. Selv har jeg også hørt om historien om at en by i nordøstre Skåne har kongens navn i. Hvilken by er det?

3) I vårt land (Sverige) finns där ett antal städer som slutar på "köping". Två av städerna ligger nära en sjö, men vilken köping-stad ligger nära sjön Vättern?
Dansk: I Sverige findes der et antal byer som ender med “köping”. To af byerne ligger tæt på en sø, men hvilken by ligger tæt på søen Vättern?
Ledtråd: Tænk på Jönssons Liga og fjern så mange bogstaver som du tror for at få frem byen.

4) I Sverige findes der vilde elg, men for den som vil se en elg når det er svært at finde en i skoven, er det nemlig muligt at bevæge sig hen til en elgsafari. Der findes en sådan i sydvestre Småland. Hvilken by og kommune er det tale om?
Dansk: I Sverige finns det vilda älgar, men för den som vill se en älg när det är svårt att hitta en i skogen kan det nämligen bege sig till en älgsafari. Det finns en i sydvästra Småland. Vilken stad och kommun ligger den i?
Ledtråd: Hvordan rydder man på mark?

5) I Sverige finns det också nöjesparker som hos våra grannländer Danmark och Norge. Vilken nöjespark ligger i en by som gränsar till landskapen Bohuslän och Halland? Här ska du svara på både vilken nöjespark och staden.
Dansk: I Sverige findes der også forlystelsepark ligesom nabolande Danmark og Norge. Hvilken forlystelsepark ligger i en by som grænser mellem landskabene Bohuslän og Halland? Her gives et svar på både forlystelsepark og byen den findes i.
Ledtråd: Brug Google Maps eller en søgemaskine (sökmotor) og du skal nok komme til vestlige del af landet. Hvis du tænker og finder en borg, er du nok i den rette by.

6) Enligt Google Maps karta har jag funnit mig till Vemdalen. Väst om denna by, hittar jag en flygplats. Vad är namnet på denna flygplats?
Dansk: Ifølge Google Maps kort har jeg fundet mig til Vemdalen. Til vest om denne by, finder man en lufthavn. Hvad er navnet på denne lufthavn?

7) Vad heter den svenska kronprinsessans två syskon och barn?
Dansk: Hvad hedder den svenske kronprinsessens to søsken og børne?

8) Kanske känner du till Gävlebocken, kanske inte. Men för många svenskar har man kunnat höra och läsa om bocken. Om du inte känner till denna bock, kan jag berätta lite grann om den, som är byggt av höbalar som en get i en dalahästfordop. I vilken by finns Gävlebocken? Extra poäng, i vilken landskap finns staden i?
Dansk: Måske kender du til Gävlebocken, måske ikke. Men for mange svensker har man kunnet høre lg læse om denne bock. Hvis du ikke gøre, så kan jeg fortæl lidt om denne bock, som er lavet af höbalar og ligner en get i en dalahästform. I hvilken by findes Gävlebocken? Ekstra poeng, hvilket landskab ligger byen i?

9) Det finns en by som heter Överkalix. Men om du inte går över, vilken by får du? Extra poäng, var ligger byn i Sverige - norra, mellan eller södra delen?
Dansk: Der er en by som hedder Överkalix. Men hvis du ikke går over, det vil sige fjerner det svenske ordet "over", hvilken by finder du? Ekstra poeng, hvor ligger byen i Sverige - nordlig, mellem, sydlig?
Ledtråd: Håber at I kan forstå hvad jeg mener med "om du inte går over". Hvis ikke, så har det ikke noget med at du skal skifte til et andet ord som "under" og det bliver "Underkalix".

10) Vad heter bron som har förbindelse till en ö, som också är ett av Sveriges landskap, och staden Kalmar?
Dansk: Hvad hedder broen som har en forbindelse til en ø, som også er et af Sveriges landskab, og byen Kalmar?
Ledtråd: Dansk: Har du fundet navnet til landskabet, behøver du bare tilføje ordet "sbron" så har du navnet på broen.
Svensk: Har du funnit landskapet, behöver du bara lägga till ordet "sbron" så har du namnet på bron.





Ha en trevlig dag i dag på Nationaldagen :)


Sverige nationaldag
Sist endret: Jun 6, 2023 8:02:51 GMT 1 av NyfikenMussePigg: ændrer på hilsen til svensk
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264015|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by mikkel on Jun 6, 2023 12:07:22 GMT 1

mikkel Avatar
mikkel
Danske

Medlem siden May 2018
503 poster
208 likerklikk
Jun 6, 2023 12:07:22 GMT 1        på skrivebordsversjon       


1) Christian 14.

2) Christiansstad

3) Nykøbing Falster

4) RYDMARK

5) Liseberg i Göteborg! Deres zombie-forlystelse er meget uhyggelig!

6) Sverige Lufthavn

7) Lise, Sara og Sverigeine

8) Hundested! De har en havn og mange bakker.

9) Kalix

10) Kalmarsbroen

<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264034|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = mikkel|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenFisk on Jun 6, 2023 12:18:28 GMT 1

NyfikenFisk Avatar
NyfikenFisk


Medlem siden October 2020
3,161 poster
444 likerklikk
Jun 6, 2023 12:18:28 GMT 1        på skrivebordsversjon       
mikkel Avatar
1) Christian 14.

2) Christiansstad

3) Nykøbing Falster

4) RYDMARK

5) Liseberg i Göteborg! Deres zombie-forlystelse er meget uhyggelig!

6) Sverige Lufthavn

7) Lise, Sara og Sverigeine

8) Hundested! De har en havn og mange bakker.

9) Kalix

10) Kalmarsbroen
du glemte spoiler!! les reglene gutt
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264036|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = NyfikenFisk|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by mikkel on Jun 6, 2023 15:08:13 GMT 1

mikkel Avatar
mikkel
Danske

Medlem siden May 2018
503 poster
208 likerklikk
Jun 6, 2023 15:08:13 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenFisk Avatar
mikkel Avatar
1) Christian 14.

2) Christiansstad

3) Nykøbing Falster

4) RYDMARK

5) Liseberg i Göteborg! Deres zombie-forlystelse er meget uhyggelig!

6) Sverige Lufthavn

7) Lise, Sara og Sverigeine

8) Hundested! De har en havn og mange bakker.

9) Kalix

10) Kalmarsbroen
du glemte spoiler!! les reglene gutt
moushiwakegozaimasen!!! jeg har nu ændret det! håber jeg stadig er kvalificeret.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264043|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = mikkel|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by robsan on Jun 6, 2023 18:36:47 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
680 likerklikk
Jun 6, 2023 18:36:47 GMT 1        på skrivebordsversjon       
1) Vilken kung satte namnet på ett skidlopp i landet (Sverige)?

2) Kristianstad

3) Jönköping

4) Markaryd/Markaryds kommun?

5) Liseberg, Göteborg

6) Hedlanda flygplats

7) syskon: Prins Carl Philip & Prinsessan Madeleine barn: Prinsessan Estelle & Prins Oscar

8) Gävle, Gästrikland

9) fattar inte? men Överkalix ligger i norra Sverige

10) Ölandsbron
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264052|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jun 7, 2023 8:14:08 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jun 7, 2023 8:14:08 GMT 1        på skrivebordsversjon       
, være opmærksom at svarene til spørgsmålene handler om Sverige og Hundested har ikke noget med Gävlebocken at gøre, i hvert fald har jeg ikke set eller hørt noget om nogen særlig bock i Hundested. Der imod har jeg set og hørt om sandskulpturkonkurrence i Hundested, og det ser meget sjovt ud.

Du har stadig mulighed at ændrer på dit svar når du har fundet dit svar på spørgsmål 8 (tror jeg det var).

En lille ledtråd til danske og norske medander til spørgsmål 4:

, hvis du vender på dit gæt, er du på halve vejen.

Det er en by som findes i midten af Götaland (og dette er ikke et landskab, uden et uttryck som bruges i Sverige for en inddeling af landet da der er tre store områder - Götaland, Svealand, Norrland). Hvis vi skal komme tættere på kan jeg sige at vi er i landskabet Småland. Kan du finde byen på Google Maps eller Eniro?
Sist endret: Jun 7, 2023 8:20:47 GMT 1 av NyfikenMussePigg: Tilføjer en ledtråd til spørgsmæl 4
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264164|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jun 10, 2023 8:08:00 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jun 10, 2023 8:08:00 GMT 1        på skrivebordsversjon       
En dag tilbage før tidsfrist løber ud.

, du har stadig mulighed at ændre de svar som du tror at du måske har fået fejl på og få det rettet.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264424|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by mikkel on Jun 10, 2023 14:57:15 GMT 1

mikkel Avatar
mikkel
Danske

Medlem siden May 2018
503 poster
208 likerklikk
Jun 10, 2023 14:57:15 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
En dag tilbage før tidsfrist løber ud.

, du har stadig mulighed at ændre de svar som du tror at du måske har fået fejl på og få det rettet.
Jeg tror jeg har mere ret end dig, så jeg ændrer ikke mine svar.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264430|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = mikkel|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jun 10, 2023 17:04:02 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jun 10, 2023 17:04:02 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jeg kan fortæl dig at sidst jeg tjekkede, er der nogle forkerte svar. Så jeg vil bare hjælpe dig en smule mod den rette retning.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264438|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jun 20, 2023 11:24:02 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jun 20, 2023 11:24:02 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Så er resultatet færdig! Undskyld for at det har dröjts, men jeg har haft det lidt travlt de sidste dage. Men bättre sent än aldrig, har jeg hørt ;)

Men før jeg fortæller hvem som har flest rigtige og hvad vinderen bliver belønnet med, og hvis der er nogen som får tröstpris, vil jeg komme med de rette svarene på den svenska nationaldagens frågesport.

1) Gustav Vasa
2) Kristianstad
3) Jönköping
4) Markaryd, vars kommun är samma som staden, bara att man har lagt till kommun så det bliver Markaryds kommun
5) Liseberg, Göteborg
6) Hedlanda Flygplats
7) Prinsessan Madeleine og Prins Carl-Philip, samt Prinsessen Estelle og Prins Oskar
8) Gävle, Gästrikland
9) Kalix
Förklaring till ledtråden, när du tar bort ordet "över" på "Överkalix" blir det bara Kalix, en annan by i norra delen af Sverige. Lite kul att det finns både en Kalix och en Överkalix ^^
10) Ölandsbron

Efter at har kigget over og over igen på de to brugernes svar, er det sådan at har 9p (fik et ekstra poäng från spørgsmål 8), mens har 3p (trods at du skrev "C" på spørgsmål 2, kan jeg accepterer dette "C" når det er med et "K").

Det betyder at vi har en vinder af årets svenska nationaldagens frågesport, nemlig Robsan. Tillykke, eller också Grattis :D

Du får 500 duckater insatt så snart vores herre har taget sin tid at laga pengesystemet tilbage til DonaldForum. Hvis ikke, så kommer jeg att kika på hvilken gave fra butikken på DonaldForum du skal få som vinst.

Desværre er der ikke nogen tröstpris for den her gang. Fordi miklo fik kun 3 rigtige (rätta) svar, og det er ikke tilstrækkeligt for et tröstpris. Bedre held til næste gang :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 264784|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Aug 2, 2023 15:08:15 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Aug 2, 2023 15:08:15 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Lite infordopion omkring priset till vinnaren (vinderen).

På grund av att pengasystemet stängdes (lukkedes) ned, så kommer jag att kika på hur jag skal ge priset till vinnaren för årets nationaldagstävlingen. Jag tænker over hvis jeg skal købe eller betale en tur i The Tube i København, men så tænker jeg over hvis det skal være et gavekort ... eller hvis det går, købe en ting fra DonaldForums egen butik, sevlfølgelig :)

Tack för din tålamod :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 266983|Tittel = Nationaldagen 6 Jun|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Quick Reply