Er du ny på siden? Lag deg en bruker her for å lese i forumet. Les mer om forumet her.


Glass (is) i stora lass

Post by NyfikenMussePigg on Jun 28, 2023 11:14:27 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk

Jun 28, 2023 11:14:27 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jag fann mig till en artikel via et nyhetsbrev om vilka glass-sorter som glasstillverkarna väljer att ta bort från sitt sortiment i år. Om du brukar äta glass när det är varmt eller när det är sommar, så kika in om det är just din favorit glass som försvinner från glasstillverkarens sortiment.

GM Glass
Dessa två är Snowflake – Disney Frozen Cone och Magnum Remix från GB Glass.

Hemglass
Från vänster till höger är det följande glass: Sundborn After Dinner Pistage, Jordgubbsdröm, Prinsesstårta och Smack från Hemglass.

SIA Glass
Här är det Kladdkaka (Glasstrut), Hallon Saltlakritsbåt och Superhjälte med Tuttifrutti smak från SIA Glass.

Triumfglass
Från vänster till höger er det följande glass: Nicks Salty Caramel, Geisha strut, Tutti Frutti isglass, Storstrut och Snickers Stick från Triumfglass.

Är det någon glass som du brukar äta eller tycker mycket om som nu försvinner från glasstillverkarnas sortiment? Är det någon glass som du inte ännu har provat? Eller vilka glass har du provat?

For jer som ikke forstår meget svensk i tekst, så handler det om is. Fordi de virksomheder som laver is i Sverige har besluttet at fjerne nogen eller nogle af sine is fra sit udbud (sortiment) i år, hvilket betyder at de is som I kan se oven, kommer ikke at kunne købes i kiosker og butikker rundt om i landet Sverige. Undrer hvis det også gælder for Danmark og Norge?? Det må vi se.

Er det ellers nogen is (oven) som du kan lide meget som nu forsvinder fra is-virksomhedens sortiment? Ellers er det nogen is som du ikke endnu har smagt og ønsker at du havde gjort det?



Min åsikt
Typisk at GB Glass vælger at fjerne Magnus Remix, fordi den er både fin og god at spise. Doppat i hvid chokolade med mælkechokolade på toppen. Muuuuu.

Ellers lytter (låter) glassen Kladdkaka fra SIA Glass som god. För själva kladdkakan äter jag ibland, men i glassfordop vore det kul att få prova, men nu når de tager den væk fra sitt sortiment får jeg ikke muligheden at prpva glassen. Majskolvar også. For Hemglass har nemlig sålt Sandwichglassmed i semla och saffran smak, och det visade sig smaka gott att jag vill äta det igen.



Lidt sjov fakta om is er nemlig at svenskerne spiser meget is, nemlig samlet 12 liter is per person. Men det er ikke mere end hvad svenskens nabo i øst spiser, fordi det ser ud at finländarna äter mer glass än svenskarna, hvor en finländare äter 14 liter per person. Wow! En dansk er ikke hellere langt efter, for en dansk spiser 10 liter is per person om året.

Hvordan ser det ud med isen (glassen) i denne sommer? Har du allerede spist din første ispinde eller anden is? Eller vil der komme nogen dag hvor du spiser is første gang i sommer?

Her er kilden
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265205|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jun 28, 2023 14:46:28 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jun 28, 2023 14:46:28 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Så hittar jag en annan artikel där GB Glass släpper ut seks nye glassar i år. Vilken eller vilka skall ni smaka på?

Magnum Double Sunlover

En kokosglass blandad med virvlar av syrlig mango och passionsfruktsås, doppad i två lager, först i mango och passionsfruktsås och sedan ett härligt lager vit choklad med kokosflingor.

Magnum Double Sunlover

Twister Monstaahh

Syrlig citron möter sött grönt äpple och uppfriskande blåbär. Glassen är tillverkad av äkta frukt, naturliga färger och smaker.

Nye Twister

Magnum Double Starchaser

En härlig kombination av dubbla glassvirvlar av lyxig popcorns- och kolasmak täckt av ett generöst lager seg kolasås och doppad i exklusiv mjölkchoklad med krispiga bitar av karamelliserade popcorn.

Magnum Double Starbaser

Magnum Raspberry Swirl

En sommarfräsch hallonglass med läckra virvlar av hallonsås. Magnum Raspberry Swirl är överdragen med vegansk choklad som smälter i munnen.

Magnum Raspherry Swirl

Kingis Raspberry Licorice

Krämig hallonglass med lakritsöverdrag och ett stort lakritshjärta i mitten.

Kingis Raspherry Licorice

Daim Mint

Krämig mintglass med Daimbitar, doppad i Marabou-mjölkchoklad och serverat i frasig våffla.

Daim Mint

Hvilken is (glass) synes du ser god at spise nogen sommerdag?

Den nye Twister glassen (isen) ser ret god ud, undrer bare hvordan den smager ... men Magnum Double Sunlover tror jeg kommer at købe og spise nogen sommerdag. Den ser for meget god, med hvid chokolade, mango- og passionsfruktsås. Mums :)

Magnum Double Starchaser ser også ret god, men et spørgsmålstegn på hvis jeg kommer at spise denne is.

Kilden finder I her
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265216|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by supermann on Jun 28, 2023 19:06:31 GMT 1

supermann Avatar
supermann
Regjeringen Superparty
Supermann

Medlem siden December 2022
5,014 poster
645 likerklikk
Jun 28, 2023 19:06:31 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Oi deres glass ser extra nomnom ut
💍married💍 to hansen🩷
💕family💕
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265219|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = supermann|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by mikkel on Jun 28, 2023 19:25:44 GMT 1

mikkel Avatar
mikkel
Danske

Medlem siden May 2018
504 poster
208 likerklikk
Jun 28, 2023 19:25:44 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Vi har ikke de samme is her i Danmark, men jeg har smagt lakridsisbåden der, og det er da rigtigt ærgerligt at andre ikke kan opleve den længere. Så længe pandaisen stadig er der, så er jeg tilfreds, det er lakridsisen over alle lakridsis, og jeg ynker de danskere som lever af Kung Fu-is og ikke kender til denne svenske klassiker.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265220|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = mikkel|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jun 29, 2023 8:21:31 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jun 29, 2023 8:21:31 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Men Magnum Remix, har jeg for mig at den har også fundet i danske kiosker, eller har jeg set forkert, ?
For jeg husker at jeg har set at danske kiosker har puttet Magnus Remix på sine is-plakater udenfor sin kiosk. Det kan vel også har været at jeg har set denne is hos dagligvarebutikkernes is-boks.

Har du ikke fået smagt på Magnum Remix endnu?
Sist endret: Jun 29, 2023 8:22:16 GMT 1 av NyfikenMussePigg: fik ændre på fetstilt bliver ret
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265227|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by robsan on Jun 29, 2023 20:45:29 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
681 likerklikk
Jun 29, 2023 20:45:29 GMT 1        på skrivebordsversjon       
känns rent spontant som att de flesta av de glassarna togs bort för att de inte var så goda. Inga av mina favoriter som förstequila iaf.

Av årets GB-nyheter har jag än så länge bara testat Magnum Double Starchaser, den var helt okej men blev ändå lite besviken.

Av årets SIA-nyheter har jag än så länge bara testat Sommarglassbåten Fläder & Jordgubb. Även den var helt okej men lite av en besvikelse. Den var lite väl söt för min smak. Hade även velat testa deras nyhet Ice Dream SaltKaramell någon gång, den låter rätt nice.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265239|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jun 29, 2023 22:07:17 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jun 29, 2023 22:07:17 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Magnum Double Starchaser kan jag nog förstå att du är lite besviken, med tanken på att det är ju mjölkchoklad. Hade du däremot sagt att du blev besviken på Magnum Double Sunlover hade jag blivit överraskad. För den ser för god ut at jeg måste själv få äta denna glasstrut.

Annars har GB Glass en klassiker som jag gillar, nämligen deras Sandwich. Så enkel, men også god.

Är det någon som vet vilken glasstillverkare som gör Piggelin? Är det möjligtvis också GB Glass? För jag börjar tänka på Piggelins förpackning där det brukar stå just GB Glass ...
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265263|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by robsan on Jun 30, 2023 13:15:52 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
681 likerklikk
Jun 30, 2023 13:15:52 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Magnum Double Starchaser kan jag nog förstå att du är lite besviken, med tanken på att det är ju mjölkchoklad. Hade du däremot sagt att du blev besviken på Magnum Double Sunlover hade jag blivit överraskad. För den ser för god ut at jeg måste själv få äta denna glasstrut.

Annars har GB Glass en klassiker som jag gillar, nämligen deras Sandwich. Så enkel, men også god.

Är det någon som vet vilken glasstillverkare som gör Piggelin? Är det möjligtvis också GB Glass? För jag börjar tänka på Piggelins förpackning där det brukar stå just GB Glass ...
Håller med om att GB Sandwich är en tidlös klassiker och den är också en av mina favoriter. 

Det är korrekt at det är GB som gör Piggelin. Personligen har jag dock aldrig riktigt förstått tjusningen med Piggelin jämfört med den snarlika, men betydligt godare, Päronsplitten (även den gjord av GB). 
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265273|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jul 2, 2023 9:30:39 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jul 2, 2023 9:30:39 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Nå, så är jag raka motsatsen när det gäller Päronsplitten. Jag vet inte vad det är, men det kan nog vara smaken mellan vanilj och det gröna, som jag antar skall föreställa det gröna päronet. Eller kanske är det hur GB Glass har gjort det vita bakom det gröna isen.

Däremot Piggelin, slurp, slurp. Mmmmm. Denna ispinde (glasspinne) är både så god och släcker törsten, speciellt när det är varmt och så är den så billig. Eller den var billig på sin tid under 1990-talet, tror den kostade runt ... hum ... var det 6 kronor? Möjligtvis. Men billig var den og är fortfarande den billigaste glassen jämfört med de andra glassar som finns i glassboxen i butiken.

Magnum glassarna ser god ut, några av dem är verkligen god att äta. Men så är de dyra. Men jag kan förstå varför Magnum är lite dyrare, för jag antar att Magnum skall ses som en exklusiv, premium och fin glass, och det är den också, tycker jag.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265311|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jul 3, 2023 10:15:55 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jul 3, 2023 10:15:55 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jeg har set lidt kommentarer fra danskere som undrer sig over hvis man kan få lige præcist det billed som du kan se på isen Filur, men at når man køber isen Filur bliver det ikke som forventet. Jeg synes at denne is, ser lidt for sjov med en smiley på isen. Undrer hvordan den smager? Eller hedder isen med rød smiley og gul is dette navn, Filur?
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265326|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jul 19, 2023 8:31:47 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jul 19, 2023 8:31:47 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jeg har set hvilke is der findes i Danmark, og der er nogle is som ikke findes i Sverige. Er det nogen eller nogle is som findes i Norge som ikke findes hos nabolandene Sverige og Danmark?

Hvilken is er din traditionelle is som du plejer at spise?
Sist endret: Jul 19, 2023 8:32:18 GMT 1 av NyfikenMussePigg: Retter stavfel
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265591|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by superhansen on Jul 23, 2023 18:56:13 GMT 1

superhansen Avatar
superhansen
Professorene

Medlem siden January 2023
2,391 poster
375 likerklikk
Jul 23, 2023 18:56:13 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Jeg har set lidt kommentarer fra danskere som undrer sig over hvis man kan få lige præcist det billed som du kan se på isen Filur, men at når man køber isen Filur bliver det ikke som forventet. Jeg synes at denne is, ser lidt for sjov med en smiley på isen. Undrer hvordan den smager? Eller hedder isen med rød smiley og gul is dette navn, Filur?
Findes filur ikke udenfor Danmark? Hvis dette virkelig er tilfældet, må jeg lige fortælle, at det altså var denne is, jeg refererede til i digtet, jeg skrev i kvakketråden 2.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265678|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = superhansen|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jul 23, 2023 22:08:40 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jul 23, 2023 22:08:40 GMT 1        på skrivebordsversjon       
, isen (glassen) Filur findes ikke i Sverige. Hvis den findes eller ikke findes i Norge, ved jeg ikke, det må vi spørger vores norske medandere (medankor).

- Sverige anropar Norge! Findes denne is også i Norge?
Filur is

Er det nogen dansker som har fået samme smiley på billedet af isen Filur?
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265757|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by supermann on Jul 23, 2023 22:09:29 GMT 1

supermann Avatar
supermann
Regjeringen Superparty
Supermann

Medlem siden December 2022
5,014 poster
645 likerklikk
Jul 23, 2023 22:09:29 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
, isen (glassen) Filur findes ikke i Sverige. Hvis den findes eller ikke findes i Norge, ved jeg ikke, det må vi spørger vores norske medandere (medankor).

- Sverige anropar Norge! Findes denne is også i Norge?
Filur is

Er det nogen dansker som har fået samme smiley på billedet af isen Filur?
Er dette deg
💍married💍 to hansen🩷
💕family💕
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265759|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = supermann|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by supermann on Jul 23, 2023 22:11:43 GMT 1

supermann Avatar
supermann
Regjeringen Superparty
Supermann

Medlem siden December 2022
5,014 poster
645 likerklikk
Jul 23, 2023 22:11:43 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Nei jeg har ikke sett den is her
💍married💍 to hansen🩷
💕family💕
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 265762|Tittel = Glass (is) i stora lass|Utgiver = supermann|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Quick Reply