Er du ny på siden? Lag deg en bruker her for å lese i forumet. Les mer om forumet her.


Svenske städer (och landskap)

Post by NyfikenMussePigg on Apr 16, 2023 15:53:05 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk

Apr 16, 2023 15:53:05 GMT 1        på skrivebordsversjon       
En fråga som blev ställt i en annan tråd där jag frågade om vilka städer och byar det finns i norra Norge, så tænkte jeg tage denne snak (diskussion) i denna kategori istället sådan att vi skiljer ämne för ämne och inte blandar samman alltihopa. För det blir nog inte en god deg (dej) ^_^

Tralan Avatar
Hvilke byer finnes i det nordlige Sverige? Har alltid lurt på det 🤔

Städer och byar i norra Sverige som jag känner till utan att titta på kartan är Kiruna, Arvidsjaur, Jokkmokk, Piteå, Luleå, Östersund som er en kendt skiby for mange svensker, men også udenlandske som sikkert kender til denne by. För Östersund har jo skidorten Åre.

Sundsvall regnes også som norra delen av Sverige, men som ligger i landskapet Medelpad.

Sverige är också indelat i 25 olika landskap. Det gör att Kiruna ligger i Norrland, undrar om inte Arvidsjaur också ligger i detta landskap.

När det gäller landskapen Västerbotten och Norrbotten og städerna Luleå och Umeå, blandar jag alltid samman dessa två. Om vilken stad som ligger i vilken av dessa två landskapen. Tur nog att man har en karta som Google Maps ^_^

En ting som jeg kan fortæl jer som ikke bor i Sverige, og noget som jeg har hørt fra norrlänningarna er nemlig at byer som Piteå, Luleå, Umeå, Skellefteå og andre byer som slutter på bogstaven "å" så behøver man ikke udtale å:et. Grunden til byens navn er at byen ligger tæt på en å, et slags vandled. Det har gjort at jeg selv ikke siger å:et når jeg skal sige Skellefteå, Luleå, Piteå, Umeå. Se hvad man kan lærer sig når man taler med andre mennesker ^_^

Har du några frågor, funderingar eller annat omkring svenska städer och byar så är det bara att skriva i denna tråd :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 260965|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by superhansen on Apr 17, 2023 7:52:43 GMT 1

superhansen Avatar
superhansen
Professorene

Medlem siden January 2023
2,391 poster
375 likerklikk
Apr 17, 2023 7:52:43 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jeg tror altså ikke at man ville klassificere Åre som nordsverige.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 260972|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = superhansen|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Apr 18, 2023 22:02:25 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Apr 18, 2023 22:02:25 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jo, Åre ligger ved byen Östersund og ligger i landskapet Jämtland som ligger nabolandskab med Norrland, som ligger i den nordlige Sverige.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261088|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Tralan on Apr 19, 2023 9:00:19 GMT 1

Tralan Avatar
Tralan
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
7,167 poster
1,667 likerklikk
Apr 19, 2023 9:00:19 GMT 1        på mobilversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Tralan Avatar
Hvilke byer finnes i det nordlige Sverige? Har alltid lurt på det 🤔
Städer och byar i norra Sverige som jag känner till utan att titta på kartan är Kiruna, Arvidsjaur, Jokkmokk, Piteå, Luleå, Östersund som er en kendt skiby for mange svensker, men også udenlandske som sikkert kender til denne by. För Östersund har jo skidorten Åre.

Hvilke av byene synes du selv er best, og hvorfor?

NyfikenMussePigg Avatar
En ting som jeg kan fortæl jer som ikke bor i Sverige, og noget som jeg har hørt fra norrlänningarna er nemlig at byer som Piteå, Luleå, Umeå, Skellefteå og andre byer som slutter på bogstaven "å" så behøver man ikke udtale å:et. Grunden til byens navn er at byen ligger tæt på en å, et slags vandled. Det har gjort at jeg selv ikke siger å:et når jeg skal sige Skellefteå, Luleå, Piteå, Umeå.

Hva betyr "vandled"?
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261096|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = Tralan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Apr 19, 2023 18:49:11 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Apr 19, 2023 18:49:11 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Oh min smoothie, ikke anede jeg at Sverige har også en by som hedder Husum. Jeg som troede at Husum bare kunne findes på Sjælland i Hovedstadsområdet ^_^

Nu ved både du og jeg at Husum som findes øst om Herlev og nordvest om København, også findes i nordlige Sverige.

jeg svarer på dit indlæg om lidt. Jeg blev for overrasket over at Sverige har også et Husum, ligesom Sjælland, Danmark at dette må komme først.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261132|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by superhansen on Apr 20, 2023 9:12:13 GMT 1

superhansen Avatar
superhansen
Professorene

Medlem siden January 2023
2,391 poster
375 likerklikk
Apr 20, 2023 9:12:13 GMT 1        på skrivebordsversjon       
For slushicen da, findes der virkelig en by i det nordlige Sverige, der hedder Husum? Og i så fald, hvor mange indbyggere har den?
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261135|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = superhansen|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by mikkel on Apr 20, 2023 11:04:52 GMT 1

mikkel Avatar
mikkel
Danske

Medlem siden May 2018
504 poster
208 likerklikk
Apr 20, 2023 11:04:52 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Det er helt milkshake det her. Jeg har været i en by ved navn Husum, men den lå i Tyskland! Hvilken organisation eller person går rundt og opkøber byer i Norden?
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261145|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = mikkel|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by Tralan on Apr 28, 2023 19:04:25 GMT 1

Tralan Avatar
Tralan
Milliardærene
Administrator

Medlem siden February 2015
7,167 poster
1,667 likerklikk
Apr 28, 2023 19:04:25 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Husum er et norsk etternavn. Og dere har en egen by som heter Husum? 😲
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261301|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = Tralan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by robsan on Apr 29, 2023 20:52:02 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
680 likerklikk
Apr 29, 2023 20:52:02 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Yes, Husum ligger utanför Örnsköldsvik och har ca 1 600 invånare.

I och med att jag bor i Umeå så tänker jag svara att det också är den bästa staden i Norrland. Med det sagt så är väl Umeå så mycket stordstadsvibe (ca 130 000 invånare i kommunen) som man kommer hitta i Norrland så för de som verkligen "vill se Norrland" finns det nog bättre städer att välja, men ska man flytta till någon stad i Norrland så är Umeå ett rätt bra alternativ.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261338|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on May 2, 2023 12:17:36 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
May 2, 2023 12:17:36 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jaså, . Vad med Luleå och Övik (Örnsköldsvik) eller Piteå? Eller Sundsvall, det är stad som jeg gärna hade velat besöka någon dag när jag kan flyga dit på min Articuno, Moltres eller Zapdos (skämt åsido - driller lidt for sjov), åskguden Tor får tar mig dit istället, hihi, så får landskapen som vi passerar regn under resans gång

Något som jag inte har kollat upp ännu, eftersom Norrland ligger på andra sidan av landet, men hur fungerar kollektivtrafiken i Västerbotten där Umeå ligger i? Eller ligger Umeå i Norrbotten? I alla fall, hur fungerar bussar och tåg i både landskapet och staden Umeå?

För anledningen är att här i söder tycker jag att bussar och tåg fungerar bra att till och med regionbussar (som kör längre sträckor och mellan två eller fler städer och byar) kör antingen en gång i timmen eller två gånger i timmen. Om jag skall jämföra med bussarna till och från Växjö senast jag var där, så är det en stor skillnad att jag till och med blev överraskad när jag såg hur ofta busslinjen körde ._.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261375|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by robsan on May 2, 2023 21:23:41 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
680 likerklikk
May 2, 2023 21:23:41 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Jaså, . Vad med Luleå och Övik (Örnsköldsvik) eller Piteå? Eller Sundsvall, det är stad som jeg gärna hade velat besöka någon dag när jag kan flyga dit på min Articuno, Moltres eller Zapdos (skämt åsido - driller lidt for sjov), åskguden Tor får tar mig dit istället, hihi, så får landskapen som vi passerar regn under resans gång

Något som jag inte har kollat upp ännu, eftersom Norrland ligger på andra sidan av landet, men hur fungerar kollektivtrafiken i Västerbotten där Umeå ligger i? Eller ligger Umeå i Norrbotten? I alla fall, hur fungerar bussar och tåg i både landskapet och staden Umeå?

För anledningen är att här i söder tycker jag att bussar och tåg fungerar bra att till och med regionbussar (som kör längre sträckor och mellan två eller fler städer och byar) kör antingen en gång i timmen eller två gånger i timmen. Om jag skall jämföra med bussarna till och från Växjö senast jag var där, så är det en stor skillnad att jag till och med blev överraskad när jag såg hur ofta busslinjen körde ._.
Umeå ligger i Västebotten. Vad gäller kollektivtrafiken i Umeå och Västebotten så finns det dels Ultra som bara kör bussar i staden Umeå och sedan Länstrafiken Västerbotten som kör bussar i övriga delar av länet (förutom Skellefteå, som också har egen kollektivtrafik). Jag skulle säga att Ultra överlag fungerar väldigt bra och på flera linjer avgår bussarna ca var 10-20:e min under dagen. När det gäller länstrafiken går det skapligt med avgångar till och från de närmaste orterna från Umeå (då är det ofta flertalet under rusningstid och ca en avgång i timmen under dagen) men ska man ta sig någon längre bit eller till någon mindre ort är nog att ta bussen inte ens första val, här har jag hört skräckexempel med enstaka avgångar per dag, men antalet avgångar har ju ofta viss koppling till antalet invånar i orterna dit bussarna går så det kanske egentligen inte är så konstigt. 

Vad gäller tåg så kör SJ tåg från Stockholm till Umeå och Vy trafikerar nattåget Narvik-Stockholm som stannar i de flesta större städer i Norrland. Sedan finns Norrtåg som ägs gemensamt av de fyra nordligaste länen i Sverige och trafikerar tåg inom och mellan länen. Många av tågen är lite tråkiga och slitna men tåg som trafikerar Umeå-Sundsvall är ändå ganska nice. När Norrbottninabanan slutligen blir färdig så kommer det gå betydligt smidigare och snabbare att åka tåg till ex Skellefteå, Piteå och Luleå som trots sina relativt stora storlekar är ganska dåligt ansluta till tågrälsen atm. 
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261388|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on May 15, 2023 16:34:23 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
May 15, 2023 16:34:23 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Tralan Avatar
NyfikenMussePigg Avatar
Städer och byar i norra Sverige som jag känner till utan att titta på kartan är Kiruna, Arvidsjaur, Jokkmokk, Piteå, Luleå, Östersund som er en kendt skiby for mange svensker, men også udenlandske som sikkert kender til denne by. För Östersund har jo skidorten Åre.
Hvilke av byene synes du selv er best, og hvorfor?
Jadu, hvad skal man svarer på dette spørgsmål? For jeg kan lide alle byer (store som små) og at vælge en eller to, eller måske tre ud af så mange byer er meget svært. Jeg lide (gillar) Skellefteå, Umeå, Luleå, Piteå, Kiruna, Arvidsjaur, Mora, Gävle, Örebro, Karlstad, Göteborg, Stockholm, Norrköping, Växjö og hele vejen ned til Trelleborg.

Grunden til at jeg kan lide alle byer, store som små, er at hver by har sin historie og ser en smule forskelligt fra by til by. For en gröngöling elsker at udforske både naturens alle hjørne og hvordan tingene virker, måske derfor som Knattarna er sådan nysgerrige som de er i serierne ...?

Hvis jeg fik spørgsmålet, "hvilken by anbefaler du at vi skal besøøge?", er det afhængig på hvad man er interesserede at få se og hvad man vil lave.

Tralan Avatar
NyfikenMussePigg Avatar
En ting som jeg kan fortæl jer som ikke bor i Sverige, og noget som jeg har hørt fra norrlänningarna er nemlig at byer som Piteå, Luleå, Umeå, Skellefteå og andre byer som slutter på bogstaven "å" så behøver man ikke udtale å:et. Grunden til byens navn er at byen ligger tæt på en å, et slags vandled. Det har gjort at jeg selv ikke siger å:et når jeg skal sige Skellefteå, Luleå, Piteå, Umeå.
Hva betyr "vandled"?
Vandled er som en flod eller å som går gennem enten landet eller området. Deraf navnet Piteå, Skellefteå, Luleå, og så videre.
Sist endret: May 15, 2023 16:35:02 GMT 1 av NyfikenMussePigg: ændrer en sætning
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 261711|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on May 27, 2023 6:52:18 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
May 27, 2023 6:52:18 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Bussar utanför mitt landskap i söder har jag också hört att kollektivtrafiken är inte det första man tänker på när man skall någonstans. Jag fick själv se det när jag kom till Växjö en dag, och när jag nyfiket kikade på tidtabellen för ett par busslinjer som kör från Växjö st, blev jag överraskad. Antingen står det en gång i timmen eller mindre än så, wow. Sedan börjar jag tänka på att folk som söker jobb, borde söka till busschaufför sådan att bussföretaget och regionen eller vem som är ansvarig för komlektivtrafiken borde anställa dessa busschaufförer så att busslinjer som inte kör mer än en gång i timmen, kan få göra det.

Det roliga är att jag har precis fått veta att Vy är ett norsk företag, och som också trafikerar flygbussen här i söder. Skulle nog tro att Vy också har hand om flygbussen mellan Göteborg och Stockholm och dess flygplats likaså. Så Vy har också en sträcka för nattåg, mhm :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 262748|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Aug 21, 2023 12:02:55 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Aug 21, 2023 12:02:55 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Ligesom i Danmark, så har Sverige også Köping-städer (byer). Jag har varit i Jönköping, men fick inte se så meget, da vi var på besøg hos en kusin som bodde i staden, kanske bor kvar där ... annars hade det varit kul att få se Linköping, Lidköping og Norrköping. För den som inte visste om det, finns det också en stad som heter bare Köping, hvad sjov :D

Så Köping, Linköping, Lidköping, Norrköping, Jönköping ... Malmköping?
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 268124|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by supermann on Aug 21, 2023 17:35:56 GMT 1

supermann Avatar
supermann
Regjeringen Superparty
Supermann

Medlem siden December 2022
5,014 poster
645 likerklikk
Aug 21, 2023 17:35:56 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Månköping
💍married💍 to hansen🩷
💕family💕
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 268166|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = supermann|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Quick Reply