Er du ny på siden? Lag deg en bruker her for å lese i forumet. Les mer om forumet her.


Svenske städer (och landskap)

Post by NyfikenFisk on Aug 21, 2023 23:20:24 GMT 1

NyfikenFisk Avatar
NyfikenFisk


Medlem siden October 2020
3,161 poster
444 likerklikk

Aug 21, 2023 23:20:24 GMT 1        på mobilversjon       

er det der måns bor
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 268182|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenFisk|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Aug 22, 2023 19:57:39 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Aug 22, 2023 19:57:39 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Neeeej, tror ikke Månköping finns i Sverige :P
Hvis ikke som en lille by, undrer hvis Google Maps vil få op en by som hedder lige det? :o
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 268205|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by superhansen on Aug 24, 2023 19:06:17 GMT 1

superhansen Avatar
superhansen
Professorene

Medlem siden January 2023
2,391 poster
375 likerklikk
Aug 24, 2023 19:06:17 GMT 1        på skrivebordsversjon       
hvad har du af anbefalinger, til ting man kan lave i skåne og omegn?
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 268401|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = superhansen|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Oct 3, 2023 11:21:22 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Oct 3, 2023 11:21:22 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Oj, Överkalix har jag hört talas om, men når jeg læser David Lindgrens baggrund kan jeg se at han er född i en by som heter Nederkalix. Findes denne by i landet?
Lidt overrasket. Så Överkalix, Nederkalix og Kalix. För skoj skull (lidt for sjov), findes der også Mellemkalix? XD
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 271291|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenFisk on Oct 3, 2023 12:17:33 GMT 1

NyfikenFisk Avatar
NyfikenFisk


Medlem siden October 2020
3,161 poster
444 likerklikk
Oct 3, 2023 12:17:33 GMT 1        på mobilversjon       
superhansen Avatar
hvad har du af anbefalinger, til ting man kan lave i skåne og omegn?

henger meg på denne nå som jeg skal bli svensk

tar gjerne i mot tips til hva man kan gjøre på aksen mellom stockholm og uppsala
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 271299|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenFisk|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Oct 3, 2023 18:16:51 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Oct 3, 2023 18:16:51 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jeg tænker stadig på hansens spørgsmål, og så får man et nyt spørgsmål. Fordi det er jo afhængig på hvad og er intresseret af, fordi jeg tror ikke at I er ligeså interesseret i alt som mig. Jeg lide (gillar) alt, dog er der vel noget område mindre end andre. Men jeg er nysgerrig (nyfiken) på alt, er interesseret i alt og vil vide hvordan forskellige ting er opbygget og virker. Deraf navnet nyfiken i mit brugernavn.

Et tip omkring Stockholm er jo at køre med tunnelbanan och se hvordan de forskellige områder ser ud, hvordan stationen ser ud og området omkring stationen. Det er jo en god start på et äventyr i Stockholm.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 271308|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Oct 16, 2023 16:45:43 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Oct 16, 2023 16:45:43 GMT 1        på skrivebordsversjon       
superhansen Avatar
hvad har du af anbefalinger, til ting man kan lave i skåne og omegn?
Et sted som jeg kan anbefale indtil videre er Tropikariet i Helsingborg og parken med både discgolf og udendors træningsanlæg i Hässleholm, som ligger mellem 5-10 minutters gåtur fra stationen i nordøstlig retning.

Mens du er i Helsingborg og har tid over, passe på at besøge deres købcenter (shoppingcenter) Väla Centrum som du tager dig derhen med bus 2 i retning mod Ödåkra via Berga Industriområde og 22 i retning mod Väla Centrum via Berga Industriområde.

Er du interessret af at få opleve en gammel by, så anbefaler jeg bland andet Lund og Hörby.

Hvis du vil se slot, er der et antal slot i Skåne. Landskrona Slott burde være interssant at få se, hvor du tager bus 3 til stoppestedet Rådhustorget og har en gåtur i retning mod vest. Malmöhus Slott er et slotsmuseum, som du både kan gå og køre med bus dertil. Bus 7 og 10 til stoppestedet Tekniska Museet, og så skal du bare gå i cirka 5 minutter. Skal du gå derhen fra stationen Malmø C, vil det nok tage 15-25 minutter.

Hvis togene strejker med en eller anden problem på jernbanen på strækningen hvor Helsingborg er, sådan har du færgen over til Helsingør som tager kun tyve minutter, og så er du tilbage i Sjælland.

Jeg vender tilbage når jeg kommer på flere steder.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 271662|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Oct 24, 2023 22:23:59 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Oct 24, 2023 22:23:59 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Uleåborg er ikke en svensk by, uden en finsk by i nordlige Finland. Men det jeg vil sige, er hvis ikke denne by har blevet inspireret fra den svenske by Umeå, som ligger på anden siden af Bottenhavet/-viken, med tanken på at navnet på byen lytter lidt som Umeåborg, dog med et L i stedet for m at det hedder Uleåborg.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 271804|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by superhansen on Oct 27, 2023 16:35:57 GMT 1

superhansen Avatar
superhansen
Professorene

Medlem siden January 2023
2,391 poster
375 likerklikk
Oct 27, 2023 16:35:57 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Uleåborg er ikke en svensk by, uden en finsk by i nordlige Finland. Men det jeg vil sige, er hvis ikke denne by har blevet inspireret fra den svenske by Umeå, som ligger på anden siden af Bottenhavet/-viken, med tanken på at navnet på byen lytter lidt som Umeåborg, dog med et L i stedet for m at det hedder Uleåborg.
har du været i Umeå?
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 271826|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = superhansen|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Nov 2, 2023 22:43:56 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Nov 2, 2023 22:43:56 GMT 1        på skrivebordsversjon       
superhansen Avatar
har du været i Umeå?
Ikke endnu. Bare for ... lad se, fra år 2016 drømte jeg at rejse til Umeå, Luleå eller anden by i nordlige Sverige på vinteren, for at smage på den meget kulde som begynder derop. Jeg drømmer stadig at tage mig til nordlige Norden på vinteren og så kan jeg lege så meget i sneen som jeg vil :D

Men udefra vejr omræstndighederne er det meget muligt at sneen kan komme sådan langt ned til sydlige Sverige at i år får også Danmark sne i næste måned. Lad os håbe på at det bliver en hvid jul i hele Norden :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 271935|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by superhansen on Nov 15, 2023 10:25:30 GMT 1

superhansen Avatar
superhansen
Professorene

Medlem siden January 2023
2,391 poster
375 likerklikk
Nov 15, 2023 10:25:30 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
superhansen Avatar
har du været i Umeå?
Ikke endnu. Bare for ... lad se, fra år 2016 drømte jeg at rejse til Umeå, Luleå eller anden by i nordlige Sverige på vinteren, for at smage på den meget kulde som begynder derop. Jeg drømmer stadig at tage mig til nordlige Norden på vinteren og så kan jeg lege så meget i sneen som jeg vil :D

Men udefra vejr omræstndighederne er det meget muligt at sneen kan komme sådan langt ned til sydlige Sverige at i år får også Danmark sne i næste måned. Lad os håbe på at det bliver en hvid jul i hele Norden :)
Det kunne være hyggeligt, det er ikke ofte, at man ser en hvid jul i København længere.
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272107|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = superhansen|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Nov 15, 2023 14:47:36 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Nov 15, 2023 14:47:36 GMT 1        på skrivebordsversjon       
superhansen Avatar
Det kunne være hyggeligt, det er ikke ofte, at man ser en hvid jul i København længere.
Måske kommer det i år, måske. Jeg holder tummarna (tommelfingrerne) at kulden kommer længere ned i Norden at når det skal falde regn, bliver det til sne, lagom til jul :)

Fordi jeg føler og kan se i vejrudsigterne (väderprognoeserna) at kulden kryper langsomt ned mod nollstrecket. Senest jeg så(g) vejrudsigten i går aften, er det bare tre grader Celsius.

Håb på det. Hoppas skall man alltid göra.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272121|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Nov 21, 2023 8:59:21 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Nov 21, 2023 8:59:21 GMT 1        på skrivebordsversjon       
I quiz spillet Trivia Cracker 2 fik jeg et spørgsmål (fråga) om hvilken stad som kallas för Bjöarkarnas stad. Jag fick fyra svarsmöjligheter og blandt dessa var det Luleå, Skellefteå och Umeå. Jag satt och kikade och försökte tänka snabbt, vilken stad kan det vara?

Få sekunder kvar innan tiden går ut ... också till slut gissar jag på ... Umeå, och det visar sig vara rätt.

, visste du att din stad kallas för Bjöarkarnas stad? Har Umeå så många björkar i sin stad? Är det så många björkar att man ser en björk var man än går i Umeå?

Bara för det, måste jag besöka Umeå när jag kan flyga igen för att se det med egna ögon ^_^
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272180|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by robsan on Nov 21, 2023 13:12:05 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
680 likerklikk
Nov 21, 2023 13:12:05 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
I quiz spillet Trivia Cracker 2 fik jeg et spørgsmål (fråga) om hvilken stad som kallas för Bjöarkarnas stad. Jag fick fyra svarsmöjligheter og blandt dessa var det Luleå, Skellefteå och Umeå. Jag satt och kikade och försökte tänka snabbt, vilken stad kan det vara?

Få sekunder kvar innan tiden går ut ... också till slut gissar jag på ... Umeå, och det visar sig vara rätt.

, visste du att din stad kallas för Bjöarkarnas stad? Har Umeå så många björkar i sin stad? Är det så många björkar att man ser en björk var man än går i Umeå?

Bara för det, måste jag besöka Umeå när jag kan flyga igen för att se det med egna ögon ^_^
Jag visste helt klart att Umeå brukar kallas Björkarnas stad.

Centrala Umeå har nog absolut lite fler björkar än många andra städer, i synnerhet på gator etc i centrum. Under den stora stadsbranden år 1888 brann en väldigt stor del av staden ner. För att minska risken för att något liknande skulle hända igen byggde man i många fall bredare gator med björkar planterade längs gatan och därifrån fick Umeå namnet Björkarnas stad. 
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272187|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Dec 12, 2023 8:15:14 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Dec 12, 2023 8:15:14 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Det er lite märkligt känsla att jag tror att Umeå ligger mer nordliga breddgrader än Luleå, men när jag kikar i Google Maps får man veta att det är tvärtom - att Luleå ligger mer norrut än Umeå.

Eftersom avstånden mellan Umeå och Luleå är en region och x antal kilometer, är temperaturen samma där uppe i norr, ?
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272750|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Quick Reply