Er du ny på siden? Lag deg en bruker her for å lese i forumet. Les mer om forumet her.


Svenske städer (och landskap)

Post by robsan on Dec 12, 2023 20:14:45 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
681 likerklikk

Dec 12, 2023 20:14:45 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Det er lite märkligt känsla att jag tror att Umeå ligger mer nordliga breddgrader än Luleå, men när jag kikar i Google Maps får man veta att det är tvärtom - att Luleå ligger mer norrut än Umeå.

Eftersom avstånden mellan Umeå och Luleå är en region och x antal kilometer, är temperaturen samma där uppe i norr, ?
Generellt är det kallare uppe i Luleå. 
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272772|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenFisk on Dec 13, 2023 13:04:00 GMT 1

NyfikenFisk Avatar
NyfikenFisk


Medlem siden October 2020
3,161 poster
444 likerklikk
Dec 13, 2023 13:04:00 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Har holdt på å fryse ihjel de siste gangene jeg har vært i Skellefteå og Luleå

Skjønner ikke at folk orker å bo så langt nord på vinteren lol
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272789|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenFisk|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Dec 13, 2023 13:08:36 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Dec 13, 2023 13:08:36 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Godt at du nämner det, , fordi det er lige det jeg ser frem imod at få opleve når jeg kommer længere nordpå i Norden, uanset hvis det er nordlige Sverige, Norge eller Finland, så den vinterdag jeg flyer til nogen by i nordlige Norden regner (räknar) jeg med at det er kallt.

Wow :D
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272790|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenFisk on Dec 13, 2023 13:29:22 GMT 1

NyfikenFisk Avatar
NyfikenFisk


Medlem siden October 2020
3,161 poster
444 likerklikk
Dec 13, 2023 13:29:22 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Godt at du nämner det, , fordi det er lige det jeg ser frem imod at få opleve når jeg kommer længere nordpå i Norden, uanset hvis det er nordlige Sverige, Norge eller Finland, så den vinterdag jeg flyer til nogen by i nordlige Norden regner (räknar) jeg med at det er kallt.

Wow :D
Kombinasjonen -15 grader og litt vind langs den nordlige svenskekysten er ingenting å se frem til

Grusomt kaldt
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272791|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenFisk|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Dec 14, 2023 9:20:23 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Dec 14, 2023 9:20:23 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenFisk Avatar
NyfikenMussePigg Avatar
Godt at du nämner det, , fordi det er lige det jeg ser frem imod at få opleve når jeg kommer længere nordpå i Norden, uanset hvis det er nordlige Sverige, Norge eller Finland, så den vinterdag jeg flyer til nogen by i nordlige Norden regner (räknar) jeg med at det er kallt.

Wow :D
Kombinasjonen -15 grader og litt vind langs den nordlige svenskekysten er ingenting å se frem til

Grusomt kaldt
Jo, virkelig det jeg ser frem imod at møde når jeg tager mig længere nordpå (norrut) :D

I den kombination som du skriver, tager man på sig sin hætte man har på sin jakke, og lader den kolde vinden blæse bagsiden på dig. Lær dig at gå baglæns og føle hvornår du har nogen som er på vej mod dig. Ellers hvis det er svært at gå baglæns (baklänges) så gå, sidledes. På sidan, så har du i hvert fald en del af hætten (luvan) foran ansigtet som et skydd (beskyttelse) mod vinden.

Det finns inget dåligt väder, bara dårliga kläder ;)

Ellers håber jeg at vinteren mellem 2014-2020 ikke var noget du savner ...? ._.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272814|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Dec 18, 2023 12:51:52 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Dec 18, 2023 12:51:52 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Holy smoothie. Så får man lære sig noget nyt via frågesportsspelet Trivia Cracker 2, nemlig at ifølge noget eller nogen er Sveriges højste tequilafall ved navnet Njupekär ligger i Dalarna.

Wow, Sverige og Dalarna har sin egen "Niagra"-tequilafall ^_^

Det måste man besöka någon dag och se och opleve tequilafallet med egna ögon :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 272962|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Dec 22, 2023 9:44:27 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Dec 22, 2023 9:44:27 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Via frågesportsspelet Trivia Cracker 2 får jeg også vide at Alpadalen eller så var det nok Alpdalen ligger i Värnamo. Intressant :)
Håber på at jeg kommer over til Värnamo en dag. Ligger "bara" i Småland, hihi XD
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 273197|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Dec 31, 2023 13:08:29 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Dec 31, 2023 13:08:29 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Jeg ved ikke hvad det er for festival, men Visfestival äger nämligen rum i Västervik.

Det vidste jeg ikke før, men nu ved jeg det efter et spørgsmål i Trivia Cracker 2. At jeg gættede rigtigt gøre mig bare mere overrasket over det 😄

Skal faktisk søge på denne festival hos en søgemotor (sökmotor) og se hvad som dukker op 😊
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 273460|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Jan 2, 2024 15:40:03 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Jan 2, 2024 15:40:03 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Tack vare frågesportspelet Trivia Cracker 2, ved jeg nu at hovedstaden Stockholm har 100 tunnelbanestationer ^_^
Men så nu ved I andre også dette næste gang I skal besøge Stockholm.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 273547|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by joachimramlau on Jan 2, 2024 22:45:58 GMT 1

joachimramlau Avatar
joachimramlau
Milliardærene

Medlem siden May 2018
3,889 poster
344 likerklikk
Jan 2, 2024 22:45:58 GMT 1        på mobilversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Tack vare frågesportspelet Trivia Cracker 2, ved jeg nu at hovedstaden Stockholm har 100 tunnelbanestationer ^_^
Men så nu ved I andre også dette næste gang I skal besøge Stockholm.

tak for at dele!
R.I.P Andeby
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 273595|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = joachimramlau|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Feb 20, 2024 13:16:34 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Feb 20, 2024 13:16:34 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Nåväl, tänka sig at Kiruna kommun ligger nordligast end Jokkmokk kommune. Vidst ligger Piteå, Kiruna og Jokkmokk i nordlige (norra) delen af landet, men lidt overrasket er det at få vide at Kiruna ligger allra norrut end både Piteå og Jokkmokk. SÅdan har man fået vide noget nyt som man tidligere ikke kendte til via Trivia Cracker 2 :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 274927|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by joachimramlau on Mar 4, 2024 14:38:45 GMT 1

joachimramlau Avatar
joachimramlau
Milliardærene

Medlem siden May 2018
3,889 poster
344 likerklikk
Mar 4, 2024 14:38:45 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Det svenske landskab er for mit vedkommende synonymt med katedraler.
R.I.P Andeby
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 275207|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = joachimramlau|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Mar 4, 2024 21:02:48 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Mar 4, 2024 21:02:48 GMT 1        på skrivebordsversjon       
joachimramlau Avatar
Det svenske landskab er for mit vedkommende synonymt med katedraler.
Disse svenske landskab kan du se det som en slags region som i Danmark. Hvis du kan de fire landskab som ligger tættest på Danmark, er det en god start :)
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 275214|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by NyfikenMussePigg on Mar 9, 2024 23:27:53 GMT 1

NyfikenMussePigg Avatar
NyfikenMussePigg
Hakkespettene

Medlem siden November 2017
3,839 poster
377 likerklikk
Mar 9, 2024 23:27:53 GMT 1        på skrivebordsversjon       
Tænke sig at Luleå var den første by med köpcentrum :o
Troede det var hovedstaden Stockholm som var først ud med det første köpcentrum i landet. Fik nemlig (nämligen) frågan (spørgsmålet) i quiz spillet (frågesportsspelet) Trivia Cracker om hvilken by som var først med köpcentrum, og ikke var det hovedstaden.
›› Hvis du tror at du kan lave en eller anden kriminel gerning uden at nogen ved om det, så tror du forkert ‹‹
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 275519|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = NyfikenMussePigg|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Post by robsan on Mar 11, 2024 13:01:29 GMT 1

robsan Avatar
robsan
Milliardærenes klanleder

Silver Tier Patron

Medlem siden February 2015
11,935 poster
681 likerklikk
Mar 11, 2024 13:01:29 GMT 1        på skrivebordsversjon       
NyfikenMussePigg Avatar
Tænke sig at Luleå var den første by med köpcentrum :o
Troede det var hovedstaden Stockholm som var først ud med det første köpcentrum i landet. Fik nemlig (nämligen) frågan (spørgsmålet) i quiz spillet (frågesportsspelet) Trivia Cracker om hvilken by som var først med köpcentrum, og ikke var det hovedstaden.
håller verkligen med om att det är lite oväntat!

Har själv varit där och skulle väl inte beskriva det som den mest optimala planlösningen, men det kan väl säkert till viss del förklaras av att den var först
<ref>{{Referanse Dofo|Post = 275579|Tittel = Svenske städer (och landskap)|Utgiver = robsan|Utgitt = {{Dato|DD|MM|YYYY}} |Besøkt = {{Dato|{{subst:CURRENTDAY2}}|{{subst:CURRENTMONTH}}|{{subst:CURRENTYEAR}}}}}}</ref>

Quick Reply